|
|
|
Píšťalka dvojačka nám predstavuje vhodné spojenie priamej
bezdierkovej hranovej píšťalky a pastierskej šesťdierkovej píšťalky
v jeden ľudový hudobný nástroj. Býva však menších rozmerov ako
píšťalka šesťdierková a to z hudobno-reprodukčných dôvodov. Hráč na
píšťalku dvojačku musí súčasne vháňať vzduch rovnomernou intenzitou
do obidvoch píšťal. Po konštrukčnej stránke sú píšťaly tvoriace
dvojačku zhodné s píšťalkou šesťdierkovou s tým, že sú spolu spojené
koženým remeňom alebo mosadznou obručou tak, aby hlásničky oboch
píšťal boli na tej istej strane. Dierky sa prepália na opačnej
strane ako je hlásnička, čiže hlásničky sú pri hre na spodnej strane
a dierky na vrchnej strane pravej píšťalky. Aby pri hraní na
píšťalke dvojačke neunikal vzduch mimo píšťal, musí sa priestor
vzniknutý na vnútornej a zároveň spodnej strane k sebe priložených
valcov vyplniť drevom alebo korkom.
Píšťalku dvojačku možno
použiť vo funkcii dvojitej píšťalky, ale aj ako normálnu
šesťdierkovu pastiersku píšťalku. Hodí sa predovšetkým na rýchle a
tanečné piesne, lebo prostredníctvom píšťalky bez dierok je možné
určitým spôsobom zvýrazniť rytmickú stránku tanečnej piesne. Naopak
samostatne sa používa šesťdierková píšťalka na piesne ťahavé a
pomalé.
Na hranových píšťalkách
tvoríme tóny prefukovaním a zakrývaním resp. odokrývaním dierok.
Dvojačka je práve zaujímavá sprievodnými tónmi, ktoré vyludzujeme
k hranej melódii na píšťalke bezdierkovej. Tóny, ktoré dostávame na
píšťalke bezdierkovej, sú závislé jedine od intenzity vháňaného
vzduchu, čiže od prefukovania. Pritom je dôležité vedieť to, že
vzduchový prúd rovnakej intenzity vháňa hráč do obidvoch píšťal.
K zaujímavej stránke dvojačky patrí skutočnosť, že sprievodné tóny
bezdierkovej píšťalky neobsahujú mólovú terciu a teda sprievod tejto
píšťalky sa hodil iba pre melódie tónin durového charakteru. Hráči
na tomto nástroji boli aj z týchto dôvodov nútení vyberať si melódie
s veľkou terciou. [6]
Leng,L. |