|
|
Pastierska šesťdierková píšťalka
Pastierska píšťalka je všeobecne rozšírená vo vrchnárskych
oblastiach stredného Slovenska. Je to hranová šesťdierková píšťala
dlhá od 250 do 500mm, priemeru 20 až 45mm. Vyrobená je z bazového,
jaseňového, javorového alebo šípového konára, ktorý je po vysušení
prevŕtaný kovanými vrtákmi - nebožiecmi. Do horného konca je
vyrezaná hlásnička s hranou a vložený klátik s prieduchom. V dolnej
polovici je rozmiestnených šesť hmatových otvorov, ktoré musia byť
správne umiestnené, aby medzi sebou ladili. Rozmiestnenie otvorov
bolo v minulosti vecou dlhodobej praxe výrobcu, no keďže sa jednalo
o ľudový hudobný nástroj, dôraz na úplné naladenie jednotlivých
tónov, nebol až taký podstatný. Prípadné odchýlky od požadovaných
tónov vedel dobrý interpret zakryť vhodnými ciframi, nadfukmi a
inými zvukovými ozdobami. Súčasným výrobcom pomáhajú pri ladení
rôzne výpočty, ladičky a samozrejme vedomosti získané praxou.
Pastierska píšťalka je hudobný nástroj vhodný pre hru piesní
najrôznejšieho charakteru. Dajú sa na nej hrať ako piesne pomalé tak
aj rýchle. Pre jej možnosť zvládnuť rýchle a náročné melodické sledy
a výrazný, prenikavý a silný tón, sa na nej hrávalo jak do tanca tak
aj sólovo. Jednotlivé tóny sa na šesťdierkovej píšťalke tvoria
prefukovaním a zakrývaním, či odkrývaním dierok. Okrem alikvotných
tónov a tónov základných tvorených normálnym a postupným odokrývaním
dierok, sa dajú na týchto píšťalkách vylúdiť aj niektoré chromatické
tóny. Tieto sa tvoria už kombinovanými hmatmi, takzvaným
vidličkovitým spôsobom. K zvláštnym hudobno-reprodukčným možnostiam
pastierskej píšťalky patrí trojčenie. Trojčiť na pastierskej
píšťalke znamená hrať niektoré melódie tak, že sa používajú iba
dolné tri dierky nástroja. Takto sa dajú hrať melódie normálneho
rozsahu, trebárs oktávového, lenže hráč musí správne uplatňovať
prefukovanie. [6] Leng, L.
|